Fatih DUMAN
   
  İnsan Kaynakları Yönetimi
  İletişimde Yüzün Bedenin Dili
 


İLETİŞİMDE YÜZÜN BEDENİN DİLİ

Her hareket mesajdır. Bilinçaltınız sizin hizmetkarınız bunu unutmayın. Beden pozisyonunu değiştirerek mutlu ve güçlü olabilirsiniz. Yüzünüzde gülümseme ile dolaşın, bakın ne hissedeceksiniz. Asık suratlı olun, bakalım ne olacak? Arkaya yaslanıp elleri kenetleme hareketi, karşı koymayı anlatır. Önemli biri karşısında koltukta arkaya yaslanılmaz. Konuşan kişi sözünü bitirdiğini başını hafifçe sallayarak karşısındakine anlatır. Dinleyici arkasına yaslanır, kollarını ve bacaklarını kavuşturur ve dinler. Katılmadığı bir fikir ileri sürüldüğünde duruş değişir ve karşı çıkılmaya hazırlanılır. Öne eğilinebilir kollar ve bacakları kavuşturulmuş durumdan çıkarılır. Bitirince tekrar aynı pozisyonu alır. O pozisyon da mesaja açıklık ve kapalılığı gösterir. Yüzümüzü başka yöne çevirmek o konunun bizim için bittiğini gösterir. Başın öne eğilmesi cümle sonunu, yukarı kalkması soru sorulduğunu belirtir. Kambur duran birinin egosu dik duran kadar güçlü değildir. Sırtı dik olanın da esnekliği azdır. Başı dik, yukarıda olan kolay taviz vermez. Duygularımız bedenimize yerleşir kalır. “Kabadayı Mükremin” duruşu, “Mutsuz insan” duruşu, özgüven duruşu, savunmacı duruş, içe dönük duruş vb. Neden askerlere dik durması öğretilir? Kendilerini kararlı, güçlü, özgüvenli hissetmeleri için.Ne hissediyorsanız siz “O”sunuz.

KULAKLAR

Büyük: Dinleyici, iyi niyetli
Küçük: Kendine odaklı
Dışa doğru: Bağımsız hareket eden, ne yapacağı bilinmez

YANAKLAR

Çıkık: Güç sembolü
Dolgun: İletişime açık, organize etmede başarılı


AĞIZ

Küçük: İçe dönük
Açısı yukarı doğru: Olumlu
Çok ince dudaklar: Alıngan
İri ön dişler: İnatçı kişilik

ÇENE

İri çene kemiği: Kararlı, üstünlük kurma eğilimi
Çıkık: Son sözü söyleme eğiliminde, inatçı ve kararlı
Geride: Çatışmadan kaçınan, etik değerlere önemseyen

ALIN

Yuvarlak ve dolgun: Orjinal fikir üreten, katı kurallardan hoşlanmayan
Ters açılı: Güçlü bellek, görsel hafıza
Düz: Mantıklı ilerleme, düzenli bilgi akışı bekleyen, aceleden hoşlanmayan

KAŞLAR

Yay gibi: İnsan odaklı, pratik uygulamalara önem veren
Açılı: Kontrolü elinde tutmaya çalışan, liderlik özelliğ
Gözlere yakın: Hızlı düşünen sonuç odaklı, eleştiriye kapalı
Kalın ve çok tüylü: Sürekli düşünen, fikir üreten, aktif
Sürekli: Probleme odaklı

GÖZLER

Yukarı doğru açılı: Olumlu bakış açısı, yüksek hayal gücü
Aşağıya doğru açılı: Dinlemeye eğimli, hataları kabul eden
İçe girmiş: Gözlemci, ihtiyatlı, gerçeklere önem veren

BURUN

Büyük: Otoriteye sahip, işe katkıda bulunmak isteyen, liderlik özelliği
Kısa: Ayrıntılı işleri seven, destek pozisyonlarda verimli, çok çalışmaktan çekinmeyen
İç bükey: Desteklenme ve motivasyon ihtiyacı olan, başarıları duyguları ile ilişkili olan
Ucu aşağı doğru ve sivri: Kendine odaklı, acımasız olabilme eğilimi taşıyan

ELLER, ELLER, ELLER:

Açık Avuç: Dürüstlük, açıklık. Amerikan filmlerinde, Kızılderili, yemin, teslim sahnelerinde eller açıkta tutulur

Avuç açık ve avuç içi yukarı bakar. Ne düşünüyorsunuz? “Ben dürüstüm, gizlediğim bir şey yok” mesajı verir. Avuç ne zaman gizlenir işte o zaman gerçekle ilgili bir problem var demektir. Gerçek yalnız açık avuçla söylenir.

Avuç aşağı doğru bakar. Otoritedir. Avuç açıkken otoriteyi sağlayamazsınız. Emir olarak kodlar. Statüde izleyin üstlerin avuçları yere bakar.

İşaret parmağı ileride avuç yere bakıyorsa. Antipatik, tehdit edici bir davranıştır. Avucu yukarı çevirirseniz rahat bir yaklaşım olur ve insanlarda olumlu etki bırakırsınız.

Yumruk. Tehdit anlamındadır. Saldırganlığı gösterir. Sıkılı yumruk ve işaret parmağı tehdit oluşturur.

EL SIKMA VE EL HAREKETLERİ :

El sıkma sayısı: Normali 4-5'dir. Fazla ise ya saymayı bilmiyordur, ya parkinsonu vardır ya da kurban bayramında sanıyor olabilir.

Baskın sıkma: Avuç aşağı yere bakar. Denetimi ele alma isteği, otoriter bir sıkış, üstünlük göstergesidir. Otoriter konumdan kurtulmak için sol ayak önde sıkışın sağ ayağı ileri atarken kişisel alanına girin ve eli çevirin. Mahrem bölgeye girdiğiniz için kontrol size geçer. Avuç aşağı doğru el uzatanı etkisiz hale getirmek için bir de elini üstten tutma yöntemini uygulayabilirsiniz. Böylece sizin eliniz üste geçeceği için baskın konumdaki siz olursunuz.

Teslimiyetçi: Avuç içi yukarı. Denetimi karşıdakine bırakmak. Kontrol onda hissi vermek veya özgüven eksikliği. Üstlerinizle el sıkışırken bakın nasıl?

Adam gibi sıkma: Her iki elde de eller yatay konumdadır ve eşitlikçidir.

İlk uzatan: İlk hareket samimi olmayan resmi ortamlarda giden sizseniz karşı taraftan gelmelidir. Ev sahibi sizseniz ilk hareket sizden gelmelidir.

Sandviç usulü: Politikacı el sıkışıdır. Karşıdakine güvenilir, dürüstlük, samimiyet mesajı verir. Yeni tanışılan kişiye uygulamayın. Bu bilekten, dirseğe, üst kola, omuza kadar uzanabilir.

Sanal sıkma: El cansız gibidir. Sallamaz. Öylece durur. Zayıf kişilik, çekingenlik işaretidir. Bazen üstten bakma da olabilir. Sanatçılar daha dikkatlidir.

Elleri ovuşturmak: Olumlu beklentiler, heyecan ve istek işaretidir. Hızlı ovuşturuluyorsa sizin için olumlu yavaş ise kendi için çıkar var demektir. Satışçılar ellerini hızlı ovuşturmalıdırlar. Müşteri ovuşturarak soruyorsa, satın alma olasılığı yüksek demektir. Elleri üşüyenler sadece soğuktan ovuştururlar.

Başparmağın parmaklara sürtünmesi: Para bekleme hareketidir. Beklenti hareketidir. Size indirim yapacağım diyenler, borç isteyenler vb. müşteri ilişkisinde kullanılmaması gerekir.

Kenetli eller: İlk başta güven hareketi gibi görünür. Yapan kişi gülümsese bile rahatsızlık, gerginlik, huzursuzluk, sabırsızlık, saldırganlık işaretidir. Bazen o kadar sıkılır ki eller beyazlar. Olumsuz duyguları dizginlemeye çalışan bir hayal kırıklığı hareketidir. Eller yüze ne kadar yakınsa olumsuzluk o kadar yüksektir.

Çatı şeklinde eller: Bağımsız bir beden işaretidir. Kendine güven, kibir, üstünlük, kontrol etme isteğidir. Az beden hareketi yapan insanlar kullanırlar. “Ben biliyorum” der. Yüksek ve alçak çatı hareketi vardır.Yüksek çatı konuşan taraftır, alçak çatı dinlerken kullanılır. Yerinde kullanılırsa etkinizi ikiye katlar. Satış için çatı hareketinden önceki hareket belirleyicidir.

Ellerin arkada birleştirilmesi: Ağa yürüyüşü, asker, aristokrat, polis vb. Daha çok erkekler yapar. Bunu yapan kadınlar genelde erkek fatma ya da yarmagüldür. Onlardan uzak durun. Üstünlük, kendine güven, bu durum insanı rahatlatır, güveni artırır, fakat çok hoş görünmediğini de unutmayın. Meydan okuyorsanız bu hareket uygundur. Otoriter olmak için, güvende hissetmek için bunu yapın.

ELLER YÜZDE :

Elin yüzde olması normal değildir. Genelde olumsuzluk, rahatsızlık, yalan, endişe, korku işaretidir.

Ağzı kapama: Konuşurken ağzını kapatıyorsa dişlerde problem yoksa yalan söyleme ihtimali yüksektir. Dinlerken yapıyorsa size inanmama, size katılmama anlamına gelir. Eller ağzı örter başparmak yanaktadır. Ona sorun, görüşlerini alın tam 12'den vurursunuz. Bazen sıkılı bir yumruk olabilir.

Burna dokunma: Ağız kapamanın daha bilgecesidir. Parmak buran hafifçe sürtebilir, kısa bir dokunuş olabilir.Yalan, inanmama.

Kulakla oynama: Kulak memesi ile oynama, kulak çekme, kulağı kıvırma vb. İyi dinleyici, katkıda bulunma isteği, düşünme ve karar verme.

El çenede: Okşama, küçük dokunuşlar dikkat yoğunluğu, dinleme, karar vermeyi işaret eder.

Boyuna dokunma: Kaşıma şeklinde olabilir. Ortalama 5- 6 kez kaşınır. Şüphe, emin olmama, yalan söylerken bakışlarını da kaçırır.

Yaka çekiştirme: Gömlek yakasını çekiştirme yalan işareti olabilir. Hafif üstüne giderek açıklama isteyin.

Parmaklar dudaklarda: Yalan, aldatma hareketidir. Ağıza sokmak güven ihtiyacının dışa gösterilmesidir (Tırnak yeme gibi) emme hareketi görürseniz güven ve garanti verin.

Parmaklarla ritim tutma: Ayaklarda aynıdır, sabırsızlık, sıkıntı olabilir.

Ayağı sallama: Heyecan, özgüven eksikliği.

YANAKLAR :

Avuç içi yanakta: Mahzun duruş sıkıntı, ilgi dağılması, yorgunluk, hayranlık. Bir şey yapmazsanız uyuya kalırlar. Parmakları da oynarsa sabırsızlık ve sıkıntı katsayısını öğrenebiliriz.

Her iki el yanakta: Türkiye'nin ekonomik durumu.

Düşünme ve değerlendirme: İşaret parmağı beyni başparmak çene altında ise eleştirel dinleme. Bu hareketi yaparken parmaklar dudaklara veya göze gidebilir. İşaret parmağı dik diğerleri yumruk şeklinde ilgi dinleme işaretidir. Çene altındaki başparmak eleştiri işaretidir. İlgi değil.

Baş ve işaret parmağı çene ucunu tutarsa karar verme değerlendirme işaretidir. Müdahale etmeyin ve düşünmesine izin verin. Karar hareketi sonrası kişi savunma veya kapalı pozisyona geçerse yeni noktalar öne sürün.

Alına vurma: Unutma, pişmanlık işaretidir.

Ense ovuşturma: Size kızmıştır, katılmıyordur. Genelde eleştirel, olumsuz tavırlı insanlardır.

KOLLAR:

Kol kavuşturma: Saklanma işaretidir. Arkasına saklanacağımız bir şeydir. Rahatsız, tedirgin, güvensiz, olumsuz, tehdit hissedenler yapar. Bu rahatlatır. %38 daha az dinleme olur. Daha az hatırlama ve öğrenme. Daha eleştirel, daha olumsuz.

Basit kol kavuşturma: Yabancılar arasında, toplantılarda, ayaktayken, beklerken, açıkta hissettiğimiz yerlerde yaparız. Pozisyonu bozun.

Zorlu kol kavuşturma: Yumruklar sıkılıysa savunma, saldırgan tutum içinde olmadır. Yüz ifadesi de gergin olacaktır. Rahatlatın, nedeni anlamaya çalışın. Siz açık pozisyonda durun. Bu duruş tehdit, tartışılmaya yatkınlık demektir. Bu saldırı işareti de olabilir. O sıkılan yumruk gözünüzün üstüne gelebilir.

Kolu tutarak kavuşturma: Her iki el diğer kolu tutar. Bu gerginlik işaretidir. Dizginlemeye çalışıyordur. Üst pozisyondaki kişilerin yanında böyle duranlar görürsünüz. Üstün olan kavuşturmaz üstünlük duruşu yapar. (El arkada, bir el cepte, eller açık, baskın el sıkışma)

BACAKLAR:

Bacak bacak üstüne atma: Bacak hareketleri de kol kavuşturma gibidir. Olumsuz savunmacı tutum işareti olabilir. Kadınlar için dikkatli olunmalıdır. Onlara öğretilmiştir. BB kapalılık vardır.. Kimi daha yakın görüyorlarsa üstteki ayak ona ona doğru uzatılır.

Klasik BB: Savunma, gerginlilk, çekingenlik, yorgunluk olabilir. Diğer hareketlerle birlikte yorumlamak daha doğrudur. Kollarla birlikte ise, savunmacı ve kopmuş demektir. Soru sorun, konuya dahil edin.

Rekabetçi BB: Rekabetçi, meydan okuyan, inatçı, katı, tartışmacı kişidir. Pozisyonu bozmadan ikna olması zordur. Hırslı, mücadelecidir. Ellerde iştirak edebilir. Dizin gösterildiği taraf rekabet edilen kişidir.

Ayakta bacak kavuşturma: Kokteyllerde, toplantılarda, kahve aralarında dikkat edin. Bu yabancılık duruşudur. İyi tanımadıkları kişilerin yanında böyle durulur. İnsanlar birbirlerini tanıyorsa, samimilerse eller açıktır, ayaklar grup üyelerine doğrudur.

Çapraz ayaklar: Ayak bileklerinin kilitlenmesi. Olumsuzluk ve savunma işaretidir. Ya eller dizin üstündedir. Ya da eller kolçaklardadır. Endişe, sinirlilik, gerginlik, korku, panik işaretidir. Sanıkların, suçlanan kişilerin duruşudur. Duyguların gizlenme, kontrol altına alıma işaretidir.

Kadınlarda ayak kilitleme: Bu kabuğa çekilme işaretidir. Yumuşak, içten yaklaşım sergilenmelidir. Utangaçlarda sık görülür.

YALAN SÖYLEME:

Gözbebekleri küçülür, terleme, yüz kızarması, göz kırpmada artış, bir kaşını yukarı kaldırır, ağzı kenarı seyirir, gözünü ovuşturur, burnuna, dudaklarına, yüzüne dokunur, ellerini gizlerler, gözlerini kaçırırlar, sağa yukarı bakarlar.

Beden dili söylenenler bu hareketlerle uyuşmazsa inanmama eğilimi olur.

Fatih DUMAN

 
  Bugün 17 ziyaretçi (41 klik) kişi burdaydı! Fatih DUMAN  
 
=> Sen de ücretsiz bir internet sitesi kurmak ister misin? O zaman burayı tıkla! <=
Fatih DUMAN